Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

რთულია, იმის გარკვევა აქვს თუ არა მცირეწლოვან ბავშვს აუტიზმი, რადგან ბევრ მათგანს ამ მდგომარეობის გარეშეც აქვს მსგავსი ქცევები. ამიტომ ხშირად აუტიზმის სპექტრის დიაგნოზის დასმა 4 წლამდე ვერ ხერხდება. თუმცა, სავარაუდო დიაგნოზი 2 წლის ასაკშიც შეიძლება დაისვას. ბევრი მშობელი 12-18 თვისთვის უკვე ამჩნევს ნიშნებს.

ადრეულ ჩარევას დიდი მნიშვნელობა აქვს. თუ შეამჩნევთ ქვემოთ ჩამოთვლილ ნიშნებს, მიმართეთ სპეციალისტს.

აუტიმის ნიშნები 12 თვემდე ნაკლები ასაკის ბავშვებში

  • არ გამოხატავს ინტერესს სახეების მიმართ.
  • არ გიყურებთ თვალებში, არ იღიმება და შეიძლება ჩანდეს, რომ სწორად თქვენს მიღმა იყურება.
  • ყოველთვის არ რეაგირებს ხმებზე. არ აბრუნებს თავს მისი სახელის გაგონებისას. არ აინტერესებს, საიდან მოდის ხმა და არ ეშინია უეცარი ძლიერი ხმაურის. ამავდროულად, სხვა სიტუაციებში მას კარგად ესმის.  
  • არ მოსწონს ჩახუტება ან შეხება.
  • არ აინტერესებს ბავშვური ტიპური თამაშები, მაგალითად „ჭიტა“.
  • არ გამოსცემს ბგერებს და არც ლაპარაკის სხვა ადრეულ ნიშნებს აჩვენებს.
  • არ იყენებს ჟესტებს, მაგალითად, არ გამოგიწვდით ხელებს, როცა ჩახუტება უნდა.

აუტიზმის ნიშნები 12-24 თვემდე ასაკის ბავშვებში

  • არ იყენებს ჟესტებს. არ აქნევს თავს თანხმობის ან უარის ნიშნად. არ გემშვიდობებათ ხელის დაქნევით და არ მიგანიშნებთ თითით სასურველ საგანზე.
  • 16 თვისთვის არ ამბობს სიტყვებს, ხოლო 24 თვისთვის 2 სიტყვიან წინადადებებს.
  • არ მიაქვს საჩვენებლად სხვადასხვა საგნები მშობლებთან, მაგალითად ახალი სათამაშოები.
  • ვერბალური ან სოციალური უნარების დაკარგვა.  ადრე ღუღუნებდა ან რამდენიმე სიტყვას ლაპარაკობდა, ან ხალხისადმი ინტერესს გამოხატავდა, ახლა კი არა.
  • ხალხისგან შორს იჭერს თავს და თავის სამყაროში ცხოვრობს.
  • დადის ფეხის თითებზე ან საერთოდ არ დადის.

აუტიზმის ნიშნები 2 წელზე უფროსი ასაკის ბავშვებისთვის

  • აქვს მეტყველების შეფერხება. უჭირს საკუთარი საჭიროებების გამოხატვა. საერთოდ ვერ  ლაპარაკობს ან უარს ამბობს საუბარზე.
  • აქვს ლაპარაკის უჩვეულო მანერა, მაგალითად იმეორებს სიტყვებს, ლაპარაკობს ზედმეტად დაბალი ან მაღალი ხმით. შეიძლება გაიმეოროს კითხვა პასუხის გაცემის ნაცვლად.
  • ისე ჩანს, თითქოს არ ესმის, რას ეუბნებიან. შეიძლება ვერ უპასუხოს მის სახელს ან ვერ შეძლოს მითითებების შესრულება. ტირის, იცინის ან ყვირის მიზეზგარეშე.
  • მთელ ყურადღებას რამდენიმე საგანს ან კონკრეტულ ნაწილს  უთმობს, მაგალითად მანქანის ბორბალს.
  • წარმოსახვითი ან სოციალური თამაშის უნარები დაქვეითებული აქვს. იშვიათად გბაძავთ იმაში, რასაც აკეთებთ და არ მოსწონს „ვითომ-ვითომ“ თამაშები.
  • მარტო თამაში ურჩევნია და ხშირად, არ ინტერესდება ბავშვებით და თავს არიდებს მათ.
  • მიჯაჭვულია კონკრეტულ რუტინებსა და რიტუალებზე. არ უყვარს გეგმების არევა. ეს მის ტანტრუმს ან სასოწარკვეთილებას იწვევს.
  • არადანიშნულებისამებრ იყენებს საგნებს და სათამაშოებს.
  • იზიანებს საკუთარ თავს.
  • აქვს განმეორებადი ქცევები.
  • ზედმეტად მგრძნობიარეა სხვადასხვა სახის სტიმულაციის მიმართ. მაგალითად, შეიძლება გააღიზიანოს სუნმა და უარი თქვა ჭამაზე.
  • შეიძლება ეშინოდეს იმის, რაც არაა საშიში და პირიქით, ვერ ხვდებოდეს სახიფათო მდგომარეობას.  მაგალითად, მას შეიძლება ეშინოდეს ისეთი უვნებელი საგნის, როგორიცაა ბუშტი, მაგრამ არ შეეშინდეს სიმაღლის.
  • აქვს ძილის დარღვევა. აუტიზმის მქონე ბევრ ბავშვს უჭირს დაძინება და ხშირად იღვიძებს ღამით ან დილით ძალიან ადრე.
  • ავლენს ქცევის პრობლემებს.

გაითვალისწინეთ, რომ თითოეული ბავშვი ინდივიდუალურად ვითარდება და მხოლოდ 1 სიმპტომი არ ნიშნავს აუტიზმის დიაგნოზს.

წყარო: www.babycenter.com

კომენტარების ჩვენებაClose Comments

დატოვე კომენტარი

0.0/5