პლატფორმას „დედამ იცის“ ესაუბრება აკადემიური უნარების თერაპევტი, ბაღის, სკოლის, პროფესიული სასწავლებლის ინკლუზიური განათლების სპეციალისტი და სპეციალური განათლების პედაგოგი თინანო დობორჯგინიძე.
როგორ დავეხმაროთ იმ ბავშვებს, რომელთაც აქვთ დისგრაფიის პრობლემა?
დისგრაფია არის სწავლის უნარის სპეციფიკური დარღვევა, რომელიც გავლენას ახდენს წერის უნარზე. ის შეიძლება გამოვლინდეს სხვადასხვა გზით, როგორიცაა ხელით წერის, მართლწერის და იდეების ქაღალდზე გადმოტანის დროს სირთულე. დისგრაფიის მქონე ადამიანებს უჭირთ ასოების სწორად ჩამოყალიბება, აქვთ ცუდი ხელნაწერის კითხვის უნარი და უჭირთ საკუთარი აზრების წერილობით გამოხატვა. დისგრაფიის მქონე პირებს ხშირად აქვთ ნორმალური ინტელექტისა და გაგების უნარები, მაგრამ მათ შეიძლება შეექმნათ მნიშვნელოვანი დაბრკოლებები, როდესაც საქმე ეხება იდეების ქაღალდზე გადმოტანას. ამან შეიძლება გავლენა მოახდინოს ადამიანის აკადემიურ მოსწრებაზე, თვითშეფასებაზე და საერთო კომუნიკაციის უნარებზე. არსებობს სხვადასხვა სტრატეგია და ადაპტაცია, რომელიც შეიძლება დაეხმაროს დისგრაფიის მქონე პირებს. ეს საშუალებებია დამხმარე ტექნოლოგიების გამოყენება, როგორიცაა მეტყველება, ტექსტის პროგრამული უზრუნველყოფა, დამატებითი დროის მიწოდება ამოცანების წერისთვის და ხელნაწერისა და მართლწერის სპეციალიზებული ინსტრუქციის შეთავაზება. მნიშვნელოვანია, რომ პედაგოგებმა, მშობლებმა და დისგრაფიის მქონე პირებმა ერთად იმუშაონ, რათა იპოვონ ყველაზე ეფექტური ინტერვენციები ამ სწავლის უნართან დაკავშირებული გამოწვევების დასაძლევად.
დისგრაფიის მქონე ბავშვებთან სწავლისას მნიშვნელოვანია კონკრეტული სტრატეგიების განხორციელება, რათა დავეხმაროთ მათ წერის გამოწვევების დაძლევაში და აკადემიურ მუშაობაში წარმატების მიღწევაში. გთავაზობთ რამდენიმე რჩევას, თუ როგორ უნდა დავეხმაროთ დისგრაფიის მქონე ბავშვებს სწავლაში:
1. გამოიყენეთ დამხმარე ტექნოლოგია. დანერგეთ დამხმარე ტექნოლოგიების ინსტრუმენტები, როგორიცაა მეტყველების ტექსტის პროგრამული უზრუნველყოფა, სიტყვების პროგნოზირების პროგრამები ან გრაფიკული ორგანიზატორები, რათა დაეხმაროთ ბავშვებს დისგრაფიით, გამოხატონ თავიანთი აზრები წერის ფიზიკური აქტის გარეშე.
2. მრავალსენსორული სწავლის შესაძლებლობების უზრუნველყოფა: ჩართეთ მრავალსენსორული სწავლის აქტივობები, რომლებიც მოიცავს სხვადასხვა გრძნობებს, როგორიცაა ტაქტილური მასალები, ვიზუალური საშუალებები და ვერბალური ახსნა. ეს ხელს შეუწყობს სწავლის გაძლიერებას და გაგების გაუმჯობესებას.
3. აკრეფის წახალისება: მიეცით საშუალება ბავშვებს აკრიფონ თავიანთი დავალებები ან გამოიყენონ კომპიუტერი ამოცანების ჩასაწერად. დისგრაფიის მქონე ბავშვებისთვის აკრეფა უფრო ადვილი და ფიზიკურად ნაკლებად მომთხოვნი შეიძლება იყოს ხელნაწერთან შედარებით.
4. წერის სტრუქტურირებული მხარდაჭერის უზრუნველყოფა: დაყავით წერის ამოცანები უფრო მცირე, უფრო მართვად საფეხურებად და უზრუნველყავით მხარდაჭერა სტრუქტურირებული მონახაზების, შაბლონების ან გრაფიკული ორგანიზატორების სახით, რათა დაეხმაროთ ბავშვებს თავიანთი აზრების ორგანიზებაში.
5. კონტენტზე ფოკუსირება პრეზენტაციაზე: ხაზგასმით აღნიშნეთ ნაწერის შინაარსი და არა ხელწერა ან მართლწერა. წაახალისეთ ბავშვები, თავისუფლად გამოხატონ თავიანთი იდეები ისე, რომ არ ნაკლები ყურადღება მიაქციონ სისუფთავეს ან ორთოგრაფიულ შეცდომებს.
6. გამოუმუშავეთ ნატიფი მოტორული უნარები: ჩართეთ აქტივობები, რომლებიც ხელს უწყობენ ისეთი უნარების გაუმჯობესებას, როგორიცაა ჭრა, შეღებვა ან მიკვლევა. ამ უნარების გაძლიერება დისგრაფიის მქონე ბავშვებს ეხმარება გააუმჯობესონ ხელწერა და წერის საერთო უნარი.
7. დაუთმეთ დამატებითი დრო: მიეცით დისგრაფიის მქონე ბავშვებს დამატებითი დრო დავალებებისა და ტესტების წერისთვის, რათა გამოავლინონ თავიანთი ცოდნა.
8. შესთავაზეთ ალტერნატიული შეფასებები: განიხილეთ შეფასების ალტერნატიული ფორმები, როგორიცაა ზეპირი პრეზენტაციები, ვიზუალური პროექტები ან მულტიმედიური დავალებები, რათა ბავშვებს საშუალება მიეცეთ წარმოაჩინონ მასალის გაგება ტრადიციული წერილობითი ტესტების გარდა.
9. ითანამშრომლეთ მასწავლებლებთან და დამხმარე სამსახურებთან: მჭიდროდ ითანამშრომლეთ ბავშვის მასწავლებლებთან, ოკუპაციურ თერაპევტებთან და ნებისმიერ დამხმარე სერვისთან, რათა დარწმუნდეთ, რომ ისინი იღებენ შესაბამის პირობებს და დახმარებას მათი დისგრაფიისთვის. ამ სტრატეგიების განხორციელებით და მიზანმიმართული მხარდაჭერით, დისგრაფიის მქონე ბავშვებს შეუძლიათ გააუმჯობესონ წერის უნარები, გამოიმუშაონ თავდაჯერებულობა და წარმატებას მიაღწიონ სწავლაში. აუცილებელია შეიქმნას დამხმარე და ინკლუზიური სასწავლო გარემო, რომელიც აკმაყოფილებს დისგრაფიის მქონე ბავშვების ინდივიდუალურ საჭიროებებს.
დისგრაფიის მქონე ბავშვებისთვის აქტივობების დაგეგმვისას მნიშვნელოვანია ფოკუსირება მოვახდინოთ მათი ნატიფი მოტორიკის განვითარებაზე, ხელნაწერის წაკითხვის გაუმჯობესებაზე და წერის უნარებისადმი ნდობის აღზრდაზე. აქ მოცემულია რამდენიმე აქტივობა, რომელიც შეიძლება სასარგებლო იყოს დისგრაფიის მქონე ბავშვებისთვის.
1. წვრილი მოტორული უნარების აქტივობები: ივარჯიშეთ ისეთი აქტივობებით, რომლებიც აძლიერებს ხელის კუნთებს, როგორიცაა სათამაშო ცომის შეკუმშვა, პინცეტის გამოყენება პატარა საგნების ასაღებად, ან მძივების ძაფების ძაფები. – წაახალისეთ ისეთი აქტივობები, რომლებიც მოიცავს ხელისა და თვალის კოორდინაციას, როგორიცაა თავსატეხები, სამშენებლო ბლოკები ან ფორმებისა და შაბლონების დახატვა.
2. მრავალსენსორული წერის პრაქტიკა: გამოიყენეთ ტექსტურირებული ზედაპირები ან ქაღალდი ასოების და რიცხვების წერისთვის. – დაწერეთ დაფაზე ან ცარცის დაფაზე, რათა უფრო ადვილად წაშალოთ და ნაკლები ზეწოლა მოხდეს წერისას. დააწერინეთ ბავშვს საპარსი კრემით ან თითის საღებავით სენსორული წერის გამოცდილებისთვის.
3. ვიზუალური მოტორული ინტეგრაციის აქტივობები – დააკავშირეთ წერტილები ასოების, რიცხვების ან ფორმების შესაქმნელად. – ივარჯიშეთ ხაზების, ფორმებისა და შაბლონების მიკვლევა ხელისა და თვალის კოორდინაციის გასაუმჯობესებლად. – დააკოპირეთ მარტივი ნახატები ან შაბლონები ვიზუალურ-მოტორულ უნარებზე მუშაობისთვის.
4. ხელნაწერის პრაქტიკა: გამოიყენეთ სამუშაო ფურცლები სპეციალურად შექმნილი ხელნაწერის პრაქტიკისთვის, ფოკუსირებული ასოების ფორმირებაზე, ზომაზე და ინტერვალზე. – ივარჯიშეთ ასოების და სიტყვების მიკვლევა სწორი ასოების ფორმირების გასაძლიერებლად. – გამოიყენეთ აწეული ხაზის ქაღალდი ან სხვა ადაპტური წერის ხელსაწყოები, რათა უზრუნველყოთ ტაქტილური უკუკავშირი წერისას.
5. კლავიატურაზე მუშაობის უნარი – კომპიუტერის კლავიატურის გამოყენებით აკრეფის პრაქტიკის დანერგვა. აკრეფა შეიძლება იყოს ხელნაწერის ალტერნატივა დისგრაფიის მქონე ბავშვებისთვის. – გამოიყენეთ აკრეფის თამაშები და პროგრამები, რომლებიც შექმნილია აკრეფის უნარების გასაუმჯობესებლად, სახალისო და მიმზიდველი.
6. შემოქმედებითი წერის მოთხოვნა – წაახალისეთ შემოქმედებითი წერის აქტივობები, რომლებიც ფოკუსირებულია მოთხრობისა და გამოხატვისკენ და არა ხელით წერის უნარის განვითარებაზე.
7. ოკუპაციური თერაპიის სავარჯიშოები – ჩართეთ ოკუპაციური თერაპიის სავარჯიშოები, რომლებიც რეკომენდებულია პროფესიონალის მიერ, რათა მიზანმიმართული იყოს ხელნაწერთან და ნატიფ მოტორულ უნარებთან დაკავშირებული სირთულის კონკრეტული სფეროები.
8. თანმიმდევრული პრაქტიკა – წაახალისეთ წერის აქტივობების თანმიმდევრული პრაქტიკა, რაც დროთა განმავლობაში ხელნაწერის უნარების გაუმჯობესებას უწყობს ხელს. ხანმოკლე, ხშირი სავარჯიშო სესიები შეიძლება იყოს უფრო ეფექტური, ვიდრე ხანგრძლივი, ნაკლებად ხშირი სესიები.